Lyonin vaihto on päättynyt, mutta blogi jatkuu aina vaan.

torstai 24. syyskuuta 2009

Vélo'V eli kaupunkipyörät

En tiedä onko Helsingisä enää kaupunkipyöriä. Hetkihän siitä jo on kun sellaisella ajoin, mutta muistan säätömahdottoman satulan, puuttuvan polkimen, umpikumiset kumit ja kieron etuvanteen. Täällä Lyonissakin on kaupunkipyöräsysteemi, joka (toisin kuin Helsingissä) toimii ihan oikeasti.

Saattaa olla että ihmisten mentaliteetti on täällä toinen, eli lähtökohtaisesti kaikkea yhteistä ei ole pakko rikkoa ja tuhota. Vielä suurempi syy on varmasti lähtökohtien erilaisuus. Helsingissä pyörän saa 2 euron panttia vastaan heittää Kolera-altaaseen, Lyonissa 5. tunnin palauttamattomuus veloittaa tililtä 150 euroa. Uskon että juuri tämä yksilöitävyys on se syy miksi fillarit täällä toimii. Mutta miten ne toimii?

Täkäläiseen bussikorttiin (jonka minäkin jo siis sain) saa ostaa lisäominaisuutena Vèlo'V- pyöräedun. Homma maksaa 15€ vuodessa. Ensimmäinen tunti on ilmainen, jokainen alkava puolituntinen 50 senttiä. Jos täällä on turistina niin hommaan voi liittyä myös lyhytaikaisesti. 7 päivän jäsenyys on 3 euroa, ensimmäinen puoli tuntia on ilmaista ja siitä eteenpäin sama 50 senttiä alkavalta puolelta tunnilta. Pyöriä on varmasti tuhatkunta ja palautus/lainausasemia kolmatta sataa. Fillareissa on ilmarenkaat, kolme vaihdetta, napadynamosta lataavat ledivalot edessä ja takana sekä säädettävä satula ja kunnon kori ja tarakka. Sellainen peli, jolla viitsii ajaa pidemmänkin matkan. Génial, täkäläinen sanoisi.

Fillareita myös oikeasti käytetään. Ihan kaiken ikäiset ajaa niillä, ja myös liikenteessä on selkeästi merkatut kaistat fillareille. Ja vaikka liikenne on kaaoksellista täällä, se on myös niin hidasta että pahepmia vaaratilanteita ei pääse syntymään, vaikka välillä liikennesääntöjä tulkitaan kyllä ranskalaisella suurpiirteisyydellä.

Lyon on vähän samanlainen kaupunki kuin Jyväskylä siinä mielessä, että päästäkseen minne tahansa on todennäköistä että matkalla on vittumainen ylämäki. Hostellin yli 40 metrin korkeuserosta ja puhuin. Muita mäkiä ovat Mount-Rousse, Croix-Rousse ja Fourvière. En kyllä ihan tolla kaupunkipyörällä lähtisi kiskomaan noita isoja nousuja, mutta olen senkin kyllä nähnyt. Toisaalta joenrantoja on kiva ajella.

Tänään on nimittäin Mouvement Social, eli bussit ei kulje ja metroista vain osa. Kuskit on lakossa, ja kun olen yrittänyt kysellä miksi niin kukaan ei tiedä. Myöskään funikulaarit ei toimi, mikä aiheuttaa tätä vittupäämäkeä ramppaamista ja ylenmääräistä hikoilua. Onneksi vietän viimeisiä hetkiä täällä hostellissa, saa kämpän kello kolme. Minun käyttämäni metrolinja on D, joka on luojan kiitos automatisoitu. Ja automaattista kuskia ei ilmeisesti saa lakkoon mutta rikki se menee silti useammin kuin olisi väliksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti