Lyonin vaihto on päättynyt, mutta blogi jatkuu aina vaan.

sunnuntai 18. lokakuuta 2009

Kaunotaiteista lorvimista

Vietin tänään ihan puhtaan turistipäivän ja aloitin lorvehtimisen käymällä kaunotaiteiden museossa eli Musée des beaux-arts:issa. Täällä oli opiskelijoille ilmainen sisäänpääsy, mistä pisteitä. Museon omat kokoelmat ovat tietysti hippasen massiiviset- niin massiiviset etten jaksanut käydä maalaustaiteen osastolla ollenkaan. Keskityin vain Picasso- näyttelyyn ja ns. romuosastoon eli Egypti- Kreikka- Rooma- etruski- ja islamilaisen taiteen esineosastoihin, joissa oli niilläkin jo kokoa.

Täälläkin siis on siis Picasso- näyttely, mutta jännästä näkökulmasta. Minun ranskantaitoni kohenee kaiken aikaa mutta on vieläkin aika rajoittunutta. Näyttelyn kaikki tekstit oli kirjoitettu hyvin huolitellulla ranskalla, c’est-à-dire minä en ymmärtänyt niistä paljoakaan. Koruinen kieli ja hankalat aikamuodot oudoista verbeistä tekevät ns. temput. Tämän lisäksi ranskalaisesta taidemuseosta oli turha odottaa minkäänlaista englannin sanaa yhtään mistään.

Tämä avasi tavallaan aikamoisen vapauden tulkita näyttelyä ihan sillä tavalla millä minä halusin ja mitä näin. Näyttelyn nimi oli aika arkisesti Picasso, Matisse, Dubuffet, Bacon... Les modernes s’exposent au musée des Beaux-Arts . Näkökulma kuitenkin keskittyi venäläiseen 1900- luvun alun avantgardeen, ja tarkasteli tätä muutaman mestarin (Malevits, Chagall) ja ennenkaikkea Ranskaan emigroituneiden venäläistaiteilijoiden kautta, joita oli paljon. Lisäksi tätä heijastettiin todella jännittävästi Picasson varhaiskauden tuotantoon.

Bolsevikkivallankumouksen alkuhetkinä kaikenlainen kokeellisuus (se kuuluisa avantgardismi) oli sallittua Venäjällä, ja vasta paljon myöhemmin sosialistinen realismi muuttui ainoaksi sallituksi taidesuunnaksi. Olot olivat tietysti melko kurjat, joten taiteilijoita pakeni sankoin joukoin keski-eurooppaan (Stravinski!). Taidemuseon näkökulma oli tietysti ällöttävän frankosentrinen, mutta myönnettäköön että täällä on vähän varaakin siihen. Museon omat kokoelmat emigranttitaiteilijoita (ja Picassoa!) olivat ekstensiiviset.

Oli hätkähdyttävää huomata kuinka paljon venäläisten avantgardistien työt ovat vaikuttaneet Picassoon- ennenkuin Picasso keksi kubismin. Viitteet ovat suorastaan ilmiselviä, kun niitä katsoo näin osoitettuina. Myös suomalaisten taiteilijoiden voisi olettaa ottaneen mallia näistä kavereista- Fury- nimisen kaverin naistutkielmat olivat kuin suoraan Tyko Sallisen… niitä… Hilma? Helmi?...mä oon niin huono tässä namedroppingissa. Mutta tiedätte mitä tarkoitan.

Eihän tämänkään pitäis yllättää, sillä varsinkin kuvataiteiden osalta suomalaiset ovat rampanneet Edelfeltistä lähtien opissa ja oppimassa Keski-Euroopassa ja Pariisissa. Yhteyksiä löytyy yllättävistä paikoista!

Ne egyptiläisten ja muiden romut oli tosiaan sitä tavallista kauraa mitä löytyy joka paikasta, mutta se islamilaisen taiteen osasto oli tosi päräyttävä. Se oli huomattavan pieni verrattuna ympäristöönsä, ainakin. Mutta sieltäpä löytyi kokonainen vitriini ihmisfiguureita. Meillehän aina opetetaan että rättipäät ovat niin hulluja etteivät salli rytmillistä musiikkia tai muita kuin geometrisiä kuvioita, mutta se on vain osa totuutta. Täältä löytyi kumpaakin. Siltä osin opastetekstit olisivat voineet olla edes jollain kielellä vähän informatiivisemmat, nyt niissä lähinnä kehuttiin jotain intendenttiä joka oli saanut vision tästä islamilaisesta osastosta.

Tämän lisäksi kävin Fourvièren basiliskossa. Katsoin että se aukeaa kello 14, ja aavistelin että siellä ovat jumalanpalvontamenot jo loppuneet. Ei ollut, sen sijaan siellä oli drive-in toimitus. Sunnuntaisin ohjelman mukaan 6 messua. Montakohan kanttoria niillä on siellä töissä? Paikassa hienointa oli itse paikka, Basilika on rakennettu vuoren rinteeseen niin, että sen näkee käytännössä mistä tahansa päin Lyonia- ja niin että sieltä näkee koko kaupungin. Itse mökki on aika mielenkiinnoton 1800-luvun puolenvälin mauttomuus. Vaikka kuori onkin rinteeseen päin, niin kirkon viereen on rakennettu näköalatasanne. Funikulaarilla sinnekin piti mennä. Paikka on varsinainen turistirysä, messun alkaessa turisteja hätisteltiin takariviin mutta edelleen videokamerat surisivat ja jenkkienglanti raikasi.

Tämän lisäksi löysin viimein torin. En tiedä kuinka pitkälle talveen se on auki, ja tullessani olivat jo sitä sulkemassakin, mutta nyt tiedän mistä etsiä. Tämän lisäksi torin vieressä oli kirjakirppis. En vieläkään tiedä mistä löytyisi oikea kirppis, mutta nyt tiedän minne kannattaa mennä etsimään ranskankielistä kirjallisuutta, Saônen rannalle.

1 kommentti: