Lyonin vaihto on päättynyt, mutta blogi jatkuu aina vaan.

keskiviikko 4. marraskuuta 2009

Jalkapallo, kulttuuri ja mellakka sosiaalisena konstruktiona

Kun Claude Lévi-Straussistakin aika jätti, leikitään pieni löyhästi strukturalistinen ajatusleikki. Suokaa anteeksi tämän entryn rapsodinen luonne. Kyllä se clue sieltä lopusta löytyy.

Oletetaan, että ryhmittymä X ilmoittaa pitävänsä Helsingin keskustassa mellakan, ja ilmoittaa vielä ajan ja paikan. Miten yhteiskunta reagoi tähän? Legitiimillä voimankäytöllä- poliisilla ja rajavartiolaitoksella. Oletetaan, että ryhmittymä Y ilmoittaa pitävänsä myös mellakan Helsingin keskustassa tiettynä aikana ja tietyssä paikassa. Miten yhteiskunta reagoi tähän? Sulkemalla Mannerheimintien, antamalla mellakoitsijoiden mellakoida ja tapella keskenään sekä pitämällä sivulliset ulkona mellakasta, sekä yrittämällä rajoittaa aineellisia vahinkoja.

Mikä ryhmittymillä X ja Y on erona? X on kiljulla käyvää vaihtoehtonuorisoainesta, Y taas Suomen jalkapallomaajoukkueen ja Venäjän jalkapallomaajoukkueen faneja.

En ole sosiologi tai sosiaaliantropologi, mutta on kiinnostavaa miettiä miksi jalkapallofanien mellakka on sosiaalisesti hyväksyttävä, ja vaihtoehtohippien mellakka taas on ehdottoman paha.

Mietitään mellakan tavoitteita. Yhteinen tekijä hipeillä ja jalkapallohuligaaneilla on varmasti yhteenkuuluvaisuuden tunteen lisääntyminen, jonkinlaisen heimoaatteen tunnustaminen ja itsensä määrittely negaatiolla muiden kautta. Toinen tekijä on varmasti Studio Julmahuvista tuttu me nyt vaan halutaan saada huomioo ja päästä pätemään.

Päämäärät ovat molemmilla ryhmittymillä sekavia. Virallisessa Asem- mielenosoituksessa vasemmistonuoret lähtivät Aasian maiden konferenssia kosekevaan mielenosoitukseen vahvasti Aasian maita koskevalla banderollilla Toisenlainen Eurooppa on mahdollinen, joka ainakin minussa aloitti henkisen eroprosessin vasemmistosta- miten kukaan voi olla niin pihalla? Tähdennyksenä mainittakoon, että vasemmistonuoret eivät virallisesti osallistuneet puheenjohtajaansa lukuunottamatta Smash Asem- mielenosoitukseen. Jalkapallohuligaaneilla ei varmasti ole sen kummempia perusteita toiminnalleen- omaa joukkuetta voi varmasti ihan kaikkien kanssa tukea muillakin tavoitteilla kuin tappelemalla toisen joukkueen kannattajien ja poliisin kanssa ja särkemällä paikkoja. Tavoitteena on (ilmeisesti) ihan vain särkeä ja tuhota mahdollisimman paljon.

Tästä voidaan tehdä johtopäätös: paitsi että vieraat tekevät juhlan, niin hipit tekevät mellakan. Jalkapallohuligaanien mellakka on sosiaalisesti hyväksyttävämpi, koska siinä huliganoivat lihaa syövät heteromiehet. Voidaanko? Käännetäänpä asetelma toisinpäin: lihaa syövät heteromiehet Kiasman nurkalla vaatimassa jotain mitä eivät itsekään tiedä, ja lauma vaihtoehtonuoria laulamassa olee-olee-oleoleee ja heittelemässä venäläisiä kanssahippejä tiilillä? En väitä tietäväni, mutta uskoisin että poliisi pistäisi tässäkin tilanteessa hipit kuriin.

Tämä voi johtua monesta syystä. Varmasti yksi on suomalainen konformistinen, konsensushakuinen mielenmalli ja veneenkeikuttamisen välttäminen- jos joku ihan oikeasti mellakoi ilman hyväksyttävää syytä (jalkapalloa, känniä tai vappua) niin se on varmasti jollain tapaa vaarallista. Vaikka mellakoijina olisi joukko keskenkasvuisia R-junan tuomia ihmisiä, joista suurin osa oli paikalla uteliaisuudesta. Jos taas edellämainittuja hyviä syitä löytyy, mellakalle on olemassa selitys- se voidaan ymmärtää, kuitata, ehkä jopa hyväksyä.

Jalkapallohuligaanien kohdalla mellakan konstruktio (vaikka kosntruktivismi ei kuulemma ole enää sosiologien skenessä muodissa) on helpompi ymmärtää, vaikka se on täsmälleen yhtä irrationaalista kuin hippien mellakka. Tämä ei välttämättä ole huono asia, 1930- luvulla Lapuan liike loppui nimenomaan siihen että liike siirtyi (liikkeenä) sanoista tekoihin ja alkoi- mellakoimaan. Tämä ei käynyt, ja Svinhufvud puuttui tilanteeseen. Okei, tämä on aika rankka kärjistys mutta analogiana mielestäni ainakin jollain tasolla toimiva.

Kaksi tekijää siis määräävät mellakan hyväksyttävyyden: ensisijaisesti kuka mellakoi ja toissijaisesti mellakan syyn legitimaatio. Mellakka on (Suomessa) jees niin pitkään kun se on sisällöltään ja/tai mudoltaan karnevaalia- jos siinä taas on jonkinlainen yhteiskuntarauhaa häiritsevä elementti, niin sitten se ei enää käy. Mielenkiintoista on muuten, että Smash Asem- ihmiset (kuten edellä todettin) eivät missään vaiheessa asettaneet tavoitteikseen tai päämäärikseen muuta kuin tuoda kaaosta Helsingin kaduille (jonka hoiti myöhemmin poliisi) mutta koska porukassa oli selkeästi yhteiskunnan ulkopuolinen ja antikonformistinen pohjavire, katsottiin mellakka pahaksi.

Ehkä. Mun mielestä. Voi olla.

No miten tämä sitten liittyy Lyoniin?

Tänään pyöräillessäni koululta himaan en päässyt normaalia reittiäni Bellecourin aukion läpi, koska poliisi oli sen sulkenut. Poliisi piti sitä pidätys- ja johtokeskuksena. Paikalla oli arviolta 200 santarmia (sen näköisiä äijiä ettei tehnyt mieli mennä kysymään mitä tapahtuu) panssariajoneuvoja ja vesitykkejä, kymmeniä poliisiautoja. Minä katsomaan silmät pyöreinä että mitä tämä on. Ensimmäisenä tuli mieleen maajussien mielenosoitukset, jotka täällä saattaa lähteä kunnolla lapasesta, toinen mielessä käynyt vaihtoehto oli presidentin vierailu tai joku vastaava valtiotapahtuma. Vuokraemäntäni kertoi kuitenkin, että illalla pelataan Olympique Lyonnais- FC Liverpool -jalkapallo-ottelu. Ja missä pelataan jalkapalloa, siellä särjetään paikkoja.

Myöhemmin illalla jouduin lähtemään jokakeskiviikkoisesta pokeri-illasta aikaisemmin, koska kaveriden mukaan ei olisi ollut kovin viisasta lähteä ajamaan keskustan läpi fillarilla kun matsi olisi päättynyt ja kapupunki täynnä huligaaneja. Peli päättyi muuten 1-1. Toisaalta vasemmistoliiton puheenjohtaja totesi tämän kaiken olevan vain jalkapallokulttuuria. Go, figure.

Jos haluatte huvittaa itseänne muuten, niin kannattaa kaivaa HS:n keskustelupalsta näistä mainituista tapahtumista. Reclaim the streets- tapahtuman yleisin kommentointi on ihmettelyä siitä eikö poliisi saa hippejä kuriin, ja miten yhteiskuntaa tällä tavalla häiritään, ja saavatko autoilijat sitten ajaa yhtenä päivänä vuodesssa jalkakäytävillä. Jalkapallohuligaanikeskustelussa taas oli kovasti ihmetelty miksei poliisi vetänyt ryssiä kunnolla päihin. Että näin.

Mutta kannattaa muistaa että HS:n keskustelupalstalla on lähinnä huumoriarvoa eikä sitä sovi lukea liian paljon, tai maailmankuva saattaa kieroutua ja usko lähimmäisiin loppua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti