Lyonin vaihto on päättynyt, mutta blogi jatkuu aina vaan.

perjantai 29. tammikuuta 2010

Eurooppa kulkee kiskoilla

Niinkuin noista aikaisemmista päivityksistä on käynyt ilmi, niin olen lähdössä koesoittoon Eindhoveniin, Het Brabant Orkest- nimiseen orkesteriin. Suomesta ulkomailla pruuveissa käyminen on aivan järjettömän kallis harrastus- 2 torvea lentokoneessa on helposti lentolipun päälle monen sadan euron lasku, puhumattakaan siitä riskistä että joku laukkuapina pelaa soitinkotelolla jääkiekkoa tai että määränpäässä huomaa että soittimet onkin lähetetty toiselle mantereelle. Niinpä usein kannattavinta on mennä omalla autolla, mikä taas on tyhmää. Mutta nyt kun Asuu Keski-Euroopan keskellä niin voi mennä junalla.

Vaikka tiesin Euroopan liikkuvan kiskoilla, junaliikenteen arkipäiväisyys pääsi yllättämään minut. Kenellekään ei tule mieleenkään lähteä hakemaan ensisijaisesti lentolippuja valtioiden välisille reiteille- juna on yleensä niin paljon halvempi ja nopeampi että se on itsestäänselvyys. Varsinkin kun aikoo matkustaa kahden soittimen kanssa Ranskasta Hollantiin, osa arvostaa suoria yhteyksiä,  turvatarkastuksettomuutta, keskustasta keskustaan kulkevia junia sekä huomattavasti tiheämpää yhteysväliverkkoa. Lyonista, vanhasta kauppakaupungista ja rautatiekeskuksesta on varsinkin hyvät yhteydet joka puolelle.

Lyonista lähtee joka päivä 5 suoraa junaa Brysseliin. Matka-aika on aika tarkkaan 4 tuntia ja lipun hinta vaihtelee 25 eurosta 60 euroon per suunta. Lentokoneella matkustettaessa vaihtoehtona olisi BA:n Heatrown kautta kulkeva vuoro, matka-aika sama 4 tuntia ja hinta 365 euroa meno-paluu. Tämän lisäksi kentällä pitää olla 1,5 tuntia ennen koneen lähtöä ja tullessa pitää jonottaa matkatavarat ja hankkiutua keskustaan, joten matka-aikaan voi surutta laskea vielä 2 tuntia päälle.

Berliiniin pääsee Lyonista yöjunalla alle 200 eurolla meno-paluu. Lentäen hinta nousee 300 euroon. Lontooseen ja takaisin pääsee 150 eurolla, Barcelonaan 140 eurolla ja niin edelleen. Ei välttämättä halpaa mutta melkein järjestään halvempaa kuin lentäminen, ja huomattavasti mukavampaa. '

Suomessa on asiat raideleveyden takia huonosti. Suomessa käytetään vanhan Venäjän-yhteyden takia vielä kirjaimellisesti tsaarinaikaista 1524 millimetrin leveyttä. Tämän takia Suomesta pääsee junalla Venäjälle mutta ei Ruotsin, koska ruotsissa taas käytetään ns. standardileveyttä, eli 1435 millimetriä. Vaikka Euroopassa yleisesti käytetäänkin tätä ns. standardileveytät, on se silti heiman harhaanjohtavaa markkinointia koska siinä ei ole kyllä mitään standardia itsessään. Wikipedia listaa ympäri maailmaa käytössä olevia raideleveyksiä, ja niitä on paljon.

Raideyhteys Suomesta Eurooppaan vaatisi siis joko erillistä kalustoa tai jatkuvaa telien vaihtamista. Toinen vaihtoehto olisi rakentaa uudestaan Viron rautatieverkko eurooppalaisella leveydellä ja luoda suomesta vaihtoyhteys Viroon. Viron junaradat ovat ns. ryssän tekosia- leveäraiteisiä ja huonossa kunnossa, joten uudellenrakennus on joka tapauksessa edessä.

Koska lentoliikenne on joka tapauksessa auringonlaskun ala, on Tallinnan rautatietunneli esimerkiksi muuttunut vuodessa haihattelusta ihan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Itse kannatan kovasti raideliikenteen voimakasta lisäystä- yöjunalla pääsisi Helsingistä käytännössä yön yli melkein mihinkä tahansa päin Eurooppaa. Jos junan keskinormaali matkanopeus on 350 kilometriä tunnissa, herää 8 tunnin jälkeen yli 2500 kilometrin päästä- esimerkiksi Barcelonasta. 

Itseä jännittää lähinnä tässä Hollannin matkassa paluu- minulla on nimittäin takaisin tullessa vaihto Pariisissa. Eikä mikä tahansa vaihto, vaan Gare de l'Estiltä pitää vaihto Gare de Lyoniin. Mitähän siitäkin nyt sitten tulee?

3 kommenttia:

  1. ah, pariisi ja metro!! sillä pääsee. tänne tampereelle pitäis saada yhtä hyvät yhteydet sanon minä.

    VastaaPoista
  2. Nimenomaan. Tampereella on Suomen isoista kaupungeista painavimmat syytkinn: Tampereen keskusta on nihkeällä kannaksella, jonka liikenteenvälityskyky on loppunut jo kauan aikaa istten.

    Sen lisäksi Tampere on vanha kiskoliikenteen solmukohta ja kiskot menevät jo nyt suurimpaan osaan Tampereen lähiöistä: Helsingin rata palvelee etelän lähiöitä, Jyväskylän rata itäisiä ja Pohjanmaan/Porin rata luoteistamperetta. Käsittämätöntä on se, että murto-osalla Helsingin metron kustannuksista saataisiin toimivaa kiskoliikennettä palvelemaan melkein samaa määrää ihmisiä. Tehkää nyt vittu jotain!

    VastaaPoista
  3. aamen! se ei ihan riitä toimivaksi joukkoliikenteeksi, että kakskytä linjaa suhaa hämeenkatua päästä päähän.

    VastaaPoista